Astrobiologi - livet i rymden


Astrobiologi handlar just om vad det står för. Astro '= rymden och dess uppbyggnad. Biologi = läran om livets uppkomst och uteveckling. Inom astrobiologi letar man efter liv i rymden, vilket jag själv tror att det finns. Man har svårt att tänka sig att det finns sådant liv som är utvecklat som här på jorden. Utan man letar också andra former av liv. Sånt liv som kanske inte behöver ha någon slags energi, eller utvinner energi ifrån olika annourluna källor. Som ifrån skuggan eller någoting annat. Mycket inom astrobiologi handlar om hur rymden påverkar atomerna och i vilka olika tilståd dessa atomer kan hamna i.

Astrobiologi handlar om att hitta teorier kring vilka förutsättningar som egentligen kräver liv. Teorierna ska hålla måttet, genom att bevisas. Detta är något astrobiologerna håller på att klurar kring. Jag tror att det är mycket möjligt att det finns olika former av liv i rymden, och tillochmed här på jorden tror jag att det finns olika sortsers av liv. Vi har fortfarande inte utforskat hela vår jord än.

Det jag, som astrobiolog i framtiden, kommer att arbeta mycket med, är att se olika saker ur olika dimensioner, inom matematiken finns det upp till elva stycken olika dimensioner. Genom att se olika bevis ur olika dimensioner kan man få fram nya resultat. De tär väldigt svårt att förklara vad de olika matematiska dimensionerna uppnår och visar, men på google kan man hitta de flesta svaren. Detta gör att jag måste nästan utbilda mig till matematiker också.

Astrobiologi är en ny del av naturvetenskapen, i sverige har vi endast en astrobiolog än så länge. Framtidsdrömmen för mig är att arbeta på NASA i usa. En astrobiolog, är ingen astronaut, och gör sällan fältprovtagning. oftast är det astrobiologer som analyserar svaren ifrån olika sateliter som tar prover i rymden.


Kommentarer
Postat av: Anna Lorentzon

Hej Helge! Googlade på BUF och Söderköping och så hittade jag din blogg. Tänkte att det kanske skulle vara kul att länka din blogg till Focus sida så att ungdomar som går in där också ser vad du skriver. Det innebär förståss att din blogg behöver vara uppdaterad ganska ofta så att det blir kul att läsa. Anyways. Säg till mig om du vill att vi länkar bloggen till oss.

Anna, Focus

2009-05-14 @ 10:37:32
Postat av: alice

tack för din kommentar sötnos:)

2009-05-14 @ 17:58:23
URL: http://alicebliss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0